30 lat uprawnień do doktoryzowania w zakresie pedagogiki

Od Dziekana

22 sierpnia 1986 roku w Zarządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego nr 190, pozycja  IV ogłoszono, że Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy uzyskała uprawnienia do nadawania stopnia doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki. W roku 2016 mija 30 lat od decyzji podjętej w tej sprawie przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Po koniec lat 80. ubiegłego wieku był to Wydział Pedagogiczny w Wyższej Szkole Pedagogicznej, który decyzją Senatu WSP przekształcono w 1996 roku na Wydział Pedagogiki i Psychologii. Przyczyną zmiany nazwy było uzyskanie zgody Ministra Edukacji Narodowej na uruchomienie w roku akademickim 1996/1997 studiów magisterskich w zakresie psychologii. 30 października 2000 roku Wydział uzyskał uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora nauk humanistycznych w dyscyplinie psychologia

W dniu 22 czerwca 1998 roku Centralna Komisja do Spraw Tytułu Naukowego i Stopni Naukowych, działając na podstawie art. 4 ustawy z dnia 12 września 1990 roku o tytule naukowym i stopniach naukowych (Dz. U. nr 65, poz. 386), po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, przyznała Wydziałowi Pedagogiki i Psychologii Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego nauk humanistycznych w dyscyplinie pedagogika. W 2000 roku Wyższą Szkołę Pedagogiczną przekształcono w Akademię Bydgoską im. Kazimierza Wielkiego, natomiast w kwietniu i maju 2005 roku Sejm RP podjął decyzję, a Prezydent RP podpisał wniosek o powołanie do życia Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, który od początku jest placówką państwową.

Dzieje Wydziału Pedagogiki i Psychologii w Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego sięgają roku 1969 i wpisują się w dzieło rekonstruowania Uczelni jako procesu dochodzenia do statusu uczelni akademickiej. Stworzono instytucjonalne warunki dla rozwoju pedagogiki i psychologii, które w powiązaniu z uzyskiwaniem stopni i tytułów przez pracowników naukowo-dydaktycznych Wydziału, przekładają się na jakość kształcenia, oferowanego studentom w ramach pięciu kierunków studiów. Wydział Pedagogiki i Psychologii jest ważnym ośrodkiem badawczym i naukowym w zakresie subdyscyplin nauk pedagogicznych, jest wiodącym ośrodkiem kształcenia akademickiego pedagogów w różnych specjalnościach dzięki czemu stanowi zaplecze dla systemu kształcenia wysoko wyspecjalizowanej kadry pracowników oświaty, szeroko rozumianej edukacji oraz służb pracowniczych i socjalno-pomocniczych. Jednostka ta posiada również znaczący dorobek w zakresie kształcenia pedagogów na poziomie podyplomowym i doktorskim. 

Działalność Wydziału jest ważnym czynnikiem rozwoju Bydgoszczy i województwa kujawsko-pomorskiego, jego społeczność jest otwarta na potrzeby miasta i regionu co odzwierciedla się w realizacji różnych inicjatyw naukowych, dydaktycznych i kulturalnych. Pracownicy pogłębiają związki z praktyką gospodarczą, przyczyniając się do wzrostu konkurencyjności gospodarki regionu. Obchody 30 rocznicy otrzymania uprawnień do doktoryzowania są okazją do podsumowania dokonań w zakresie kształcenia młodych kadr. W latach 1986-2016 na Wydziale Pedagogiki i Psychologii UKW w Bydgoszczy wypromowano 196 doktorów. Obrony prac doktorskich najczęściej odbyły się w 2005 roku – łącznie było ich 14, nieco rzadziej w roku 2000 – 13 i w roku 1998 – 12. Rolę promotora w przewodach doktorskich w latach 1986-2016 pełniło łącznie 71 profesorów i doktorów habilitowanych, a najczęściej byli nimi: prof. dr hab. Eugeniusz Rogalski (wypromował 15 doktorów), dr hab. Jan Jakóbowski (wypromował 10 doktorów) oraz prof. dr hab. Edmund Trempała, który pełnił tę rolę 9 razy. W roli recenzentów prac doktorskich wystąpiło łącznie 176 profesorów i doktorów habilitowanych, a wśród nich najczęściej w tej roli występowali: prof. dr hab. Zygmunt Wiatrowski (22 razy), dr hab. Jan Jakóbowski (17 razy) oraz prof. dr hab. Andrzej M. de Tchorzewski (14 razy).   

Z uznaniem obserwujemy jak działalność naukowa i dydaktyczna Pracowników Wydziału przyczynia się w istotny sposób do rozwoju nauk pedagogicznych i budowania krajowej oraz międzynarodowej pozycji UKW. Nawiązujemy współpracę z różnymi zespołami na Wydziale, Uczelni oraz z innymi uczelniami w kraju i za granicą, by powstawały wartościowe prace naukowe, które w liczącym stopniu wpłyną na poziom prowadzonych przez nas studiów doktoranckich. Utrzymaniu wysokiego poziomu sprzyjają wykłady prowadzone przez naszych Pracowników oraz ich udział we wspólnym realizowaniu programów badawczych. Wydział buduje społeczność ludzi, którzy szanują wartość wzajemnej współpracy, zapewnia znakomitą jakość dyplomu, dba o rozwój kapitału intelektualnego, tkwiącego w pracownikach naukowo-dydaktycznych, technicznych i administracyjnych, a także doktorantów i studentów. Pomimo niżu demograficznego Wydział Pedagogiki i Psychologii cieszy się z zainteresowania studiami na kierunkach pedagogicznych ze strony absolwentów szkół ponadgimnazjalnych. Co roku liczba kandydatów na studia dzienne wypełnia przyznane wydziałowi limity, dzięki czemu UKW przygotowuje do pracy zawodowej wysoko wykwalifikowanych, przedsiębiorczych, pełnych inicjatywy twórczej absolwentów, umiejących działać na konkurencyjnym globalnym rynku.

Dziekan Wydziału Pedagogiki i Psychologii
Prof. dr hab. Ewa A. Zwolińska